povratak na prvu stranu

ALNASER - ELEKTROPOKRETAČ STARTER

Popravka alnasera u toku dana

Rezervni delovi za alnaser

Anlaser (Anlasser) izmislio je Clyde J. Coleman 1899 godine, a prvi put je ugrađen u Kadilaku (Cadillac) 1911 godine.
Ovo Anlaser se tesko izgovara, zapliće se jezik, pa narod najčeće to izgovara kao Alnaser ili još lakše kao Anaser,
a što ne treba zameriti jer je reč stranog porekla.

Domaći naziv elektropokretač ili elektro starter koristimo svi sa osmehom u radnji kad novi učenik dođe na praksu.

* * *

Samostalna zanatska auto-električarska radnja.
Ilić Vladimir, Kozarčeva 47, 11000 Beograd, Srbija; tel: 011 3475 349, 063 201 209

Popravka alnasera na:

Putnickim vozilima
Kamionima
Autobusima
Motociklima
Gradjevinskim masinama
Camcima
Brodovima

NAJCESCI KVAROVI:

Istrosene cetkice
Istrosene biksne
Ne valja automat alnasera
Ne valja bendiks (zupcanik)
Zupcanik planetara (kod novih tipova alnasera)
Izgoreli rotor ili namotaji

NAPOMENA

Da bi izbegli ove kvarove nas savet je da na svakih predjenih 60.000 do 80.000 kilometara, ili dve godine, posetite servis. Nasa adresa je Kozarceva 47, za detaljnije informacije pisite nam na  info@autoelektricar.rs ili nas mozete nazvati na telefone (011) 3475-349 i  (063) 213-904.

Za sve proizvodjace alnasera:
Bosch, Butec, Cav, Chrysler, Delco, Duclellier, Elmot, Femsa, Ford, Hitachi, Iskra, Lada, Leece Nevile, Lucas, Magneti Marelli, Magneton, Mando Melore, Mitshubishi, Motorola, Nikko, Nippondenso, Paris Rhone/Valeo, Sawafuji, Sev, Wapsa, Trucks/Coaches, Miscellaneous, Dynastarter, Universal…

Imamo u ponudi rezervne delove za sve vrste alnasera. Rezervni delovi za alnaser nam omoguću da uradimo popravku alnasera istoga dana.

 

STA JE ALNASER (ELEKTROPOKRETAC)?

Jedan od nedostataka motora sa unutrasnjim sagorevanjem (SUS) je i taj sto se ne mogu sami pokrenuti, kao parne masine ili elektromotori. Motore SUS je potrebno pokrenuti-zavrteti, nekom pomocnom masinom ili uredjajem do odredjenog broja obrtaja i tako stvoriti potrebne uslove da sam proradi (upali).

Nekada se to radilo rucno, pomocu tzv. kurble. To se cini i danas, ali samo kod malih, na primer vanbrodskih motora za camce ili kod malih motocikala-mopeda. Motori vecih snaga su se uvek pokretali nekim drugim motorom ili uredjajem. Snaga, odnosno obrtni momenat tih motora ili uredjaja morala je da savlada sve otpore koji se javljaju kod pokretanja motora sa unutrasnjim sagorevanjem. A ti otpori zavise od kompresije u cilindrima, broja cilindara i trenja u lezajevima svih obrtnih delova. Sve to bitno zavisi od vrste maziva i temperature motora. Naravno, otpori trenja su veci pri niskim temperaturama.

Osim toga, i u najpovoljnijim uslovima, pokretac mora obrtati motor sa dovoljnim brojem obrtaja da bi se stvorila odgovarajuca smesa vazduha i goriva. Pored toga, posle pocetnog, nepotpunog, paljenja samo u pojedinim cilindrima, pokretac treba da potpomogne ubrzano obrtanje motora do njegovog potpunog paljenja.

Motori sa unutrasnjim sagorevanjem mogu se pokrenuti pomocu elektromotora, ali i pomocu hidraulickih i pneumatskih motora. Za pokretanje automobilskih motora najbolje su se pokazali elektromotori jdnosmerne struje. Oni imaju veliki obrtni polazni momenat,  koji je potreban za savladjivanje svih pomenutih otpora i momenta inercije pokretnih delova motora.

Obrtni momenat se prenosi pomocu zupcanika pokretaca i nazubljenog zmajca motora. Zbog velikog prenosnog odnosa, snaga elektropokretaca moze biti manja, a samim tim on ce biti i manjih dimenzija i tezine. Prednost jednosmernih motora je i u tome sto se energija za pokretanje moze koristiti iz akumulatora koji i inace postoji na vozilu zbog drugih elektricinih uredjaja. Zbog toga se alnaser ubraja u normalnu opremu vozila, i ne smatra se posebnim uredjajem.

Starter (alnaser) i akumulator su tako dimenzionisani da i u najnepovoljnijim pogonskim uslovima ima dovoljno energije i snage za dugotrajno startovanje. Posto je starter (alnaser) najjaci elektricni uredjaj na vozilu, jasno je da se i kapacitet akumulatora dimenzionise bas prema njemu. Akumulator i alnaser su povezani elektricnim provodnicima velikog poprecnog preseka posto su i struje koje odvlaci starter veoma velike (i preko 1000A). Pri tim strujama nisu zanemarljivi ni elektricni otpor provodnika ni pad napona na njihovim krajevima.

TEMPERATURA – Pored ostalih konstricuonih elemenata, na velicinu struje koju starter povlaci najvise utice temperatura. Na primer, na -23°C, alnaser snage 2,2 kW iz akumulatora 12 V i kapaciteta 90 Ah, povlaci struju jacine od oko 450 A. Pri tome akumulator ne sme da bude istrosen vise od 20% nazivnog kapaciteta.

NAZIVNI NAPON – elektropokretaca za vecinu putnickih vozila je 12 V. Samo u retkim slucajevima i kod zasebnih vozila on iznosi 24 V. Postoji i kombinacija od dva akumulatora po 12 V, gde je celokupna oprema 12 V, a samo alnaser radi na 24 V. U tom slucaju je potreban poseban relej za redno i paralelno povezivanje tih akumulatora. Za velike kamione i specijalne masine napon raste sa snagom startera tj. alnasera. Nazivni napon tih alnasera se krece u rasponu od 24 V do 110 V.

NAZIVNA SNAGA – se definise tako da alnaser uspesno savlada sve otpore i upali motor na - 20°C, pri 20% ispraznjenoj bateriji i elektricnom otporu dovodnih provodnika od 1mW. Na snagu bitno uticu i unutrasnji otpor akumulatora i otpor dovodnih provodnika. Za putnicka vozila snaga se krece od 2 kW, s tim sto starteri za dizel motore istih zapremina imaju vecu snagu. Za velike kamione i specijalne masine snaga alnasera dostize i 15 kW.

ključne reči za ovu stranicu su:
Alnaser, popravka alnasera, rezevni delovi za alnaser

Ilić Vladimir, Kozarčeva 47, 11000 Beograd, Srbija; tel: 011 3475 349, 063 201 209